Po orehih diši

Decembra diši po orehih v potici, piškotih ali rogljičkih. Ne samo, da so orehi okusni, so tudi izjemno zdravi in sodijo med najbolj zdrave oreščke. Jedrca oreha kot posušeno seme imajo visoko energijsko vrednost, v 100 gramih jedrc je 650 do 680 kcal oziroma 2730 do 2900 kJ. Orehova jedrca vsebujejo 50-70% maščob, 3,5% vode, 11-25% beljakovin (zlasti triptofana), 13-16% ogljikovih hidratov in 2-3% prehranske vlaknine.
Orehi vsebujejo vitamine: vitamin E, vitamine skupine B, vitamin C, A, inozitol (B16). V jedrcih so tudi fitosteroli, fitin, lecitin, juglon, oksijuglon, eterično olje in minerali. V orehovih jedrcih je tud veliko melatonina, ki deluje kot hormon spanca in antioksidativno.
Inozitol v orehih deluje pomirjujoče, saj s holinom zagotovi boljšo oskrbo možganov s hrano. Ker okrepi prerazporejanje telesne maščobe, ga štejejo med snovi za hujšanje. Prav tako znižuje količino skupnega holesterola. Inozitol s selenom in vitaminom C močno okrepi izkoristek vitamina E, zato je dobro orehovo olje v jedeh dopolniti z orehovimi jedrci.

OREHOVO OLJE

Iz orehov pridobivajo olje s hladnim ali toplim postopkom stiskanja. Najboljše olje za zdravje je hladno stiskano. Pri toplem postopku jedrca rahlo popražijo in šele nato stisnejo. S tem postopkom pridobijo nekaj odstotkov olja več. V gošči po stiskanju olja je vse tisto, kar ni v olju.
Olje vsebuje maščobne kisline, v maščobah topne vitamine A in E, sterole in v olju topne antioksidante. Hladno stiskano orehovo olje je zlato rumene barve z aromo po orehih in je dragoceno olje za vzdrževanje zdravja. V kulinariki ga uporabljamo kot preliv za solate, napitke in slaščice. Ni primerno za cvrenje in toplotno obdelavo jedi.
Orehovo olje je dobro za zdravje, vsebuje esencialne maščobne kisline, ugodno razmerje med omega 3 in omega 6 maščobnimi kislinami. Zaščitno vlogo za telo mu daje visoka vsebnost vitamina E v obliki gamatokoferola. Orehovo olje vsebuje veliko lecitina in fitosterolov. Lecitin pomaga preprečevati nastajanje krvnih strdkov in s tem posredno varuje pred kapjo. V črevesju spodbuja peristaltiko in s tem omogoča lažje vsrkavanje hranilnih snovi.
Priporočilo: Ker v orehovem olju ni vsega, kar je bilo v orehih, ga je dobro kombinirati s svežimi orehi.

Vir: M. Merljak. Olja za prehrano, zdravje in nego telesa. Ljubljana: Kmečki glas, 2014.

Dodaj odgovor